خب می خوام در مورد ارتفاع زدن(کم کردن ارتفاع ماشین) ماشین که یکی از شایع ترین کارهایی هست که بین ما جوونهای ایرانی انجام میشه صحبت کنم! 

این کار راههای مختلفی داره که ارزانترین راه اینه که با پرداخت چند هزار تومن به یک مکانیک از اون در خواست کنین که فنرلول کمک فنر شما رو ببره و کوتاه کنه تا اینکه ماشین شما ارتفاعش بیاد پایین! این راه به عنوان ارزانترین راه شاید کمی معقول به نظر می رسه ولی اصلا توصیه نمیشه؛ چون باعث خشک تر شدن ماشین کمتر شدن عمر فنرها میشه! راههایی هم مثل گرم کردن فنر یا بستن قسمتی از فنر هست که اصلا تاثیر گذار نیست بلکه ضرر اون بیشتر از نکته ی مثبتش هست. راه دوم یکی از راههای خوب هست که در ایران رایج هست و اون اینه که شما کمکئفنرتون رو بدید به اصطلاح پیچ مهره ای(یا روغنی) کنن. در این روش داخل فنر رو با روغن و واسکازین خاص پر می کنند. در اینصورت شما کمک فنری نرمتر خواهید داشت ولی ارتفاعتون پایین نیومده. برای پایین آوردن ارتفاع باید فنرلول مربوط به کمک فنر رو عوض کنید! فنر لولهای اسپرت زیادی با سایزهای مختلفی هست مثل سایز ۳۲ که معقولترینه؛ سایز ۳۰ که تقریبا ارتفاعی کم داره و سایز ۲۸ که گلگیرچسبیده به لاستیک هستند!


و اما روش سوم اینه که شما کیت ساسپنشن برای ماشینتون خریداری کنید که علمی ترین و البته گرونترین راه ممکنهست. در این روش کلیه سیستم کمک فنرتون با نمونه ی اسپرت و کم ارتفاع تعویض میشه و باعث میشه با کم شدن ارتفاع ماشینتون در دست اندازها نه تنها خشک نشه بلکه نرمتر هم بشه. در این کیتها به ۳ شکل عرضه میشن:


۱- کیتهای فنر ثابت که فقط یک ارتفاع دارند و غیر قابل تغییر هستن .

۲- کیتهای تنظیم ارتفاع دستی که با روی جک بردن ماشین می تونید ارتفاع اون رو تغییر بدید.


۳- سیستم تنظیم ارتفاع اتوماتیک که مثل زانتیا شما می تونید از داخل ماشین ارتفاع اون رو تغییر بدید.